1 دسامبر 2023- دیابت قندی، یک اختلال متابولیکی مزمن است که با افزایش سطح قندخون به دلیل اختلال در ترشح انسولین یا مقاومت به انسولین مشخص می شود.دیابت به دلیل شیوع روزافزون و عوارض و مرگ و میر قابل توجه آن، یک نگرانی عمده برای سلامت جهانی است. در مقاله ی جدید منتشر شده در ژورنال نوآوری ها و کاربردهای قلبی عروقی، محققان به مرور روابط بین متابولیسم اسیدهای چرب تغییر یافته و اختلالات میکروسیرکولاتوری در دیابت، پرداختند.

آنها دریافتند که اختلال در متابولیسم اسیدهای چرب در دیابت منجر به تغییر در پروفایل اسیدهای چرب، تجمع غیر طبیعی چربی و افزایش استرس اکسیداتیو می شود. این تغییرات از طریق مکانیسم هایی مانند اختلال عملکرد اندوتلیال، اختلال در دسترس بودن اکسید نیتریک، التهاب و آسیب اکسیداتیو به اختلال عملکرد میکروواسکولار منجر می گردد.

محققان گفتند: درک این تعامل پیچیده برای شناسایی استراتژی های درمانی جدید برای کاهش عوارض عروقی در دیابت ضروری است.

آنها افزودند: با هدف قرار دادن مسیرهای خاص درگیر در متابولیسم اسیدهای چرب و اختلال عملکرد میکروواسکولار، می توان مداخلاتی را برای بهبود نتایج بیمار توسعه داد. هدف این مقاله کمک به تحقیقات آینده و توسعه راهبردهای موثر برای پیشگیری و مدیریت اختلالات میکروسیرکولاتوری مرتبط با دیابت است تا در نهایت کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت را افزایش دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20231201/Unraveling-the-link-between-fatty-acid-metabolism-and-microcirculatory-impairments-in-diabetes.aspx